KAMPANJA „NA MATURU BEZ AUTOMOBILA”

Opština Lajkovac je jedna od 56 lokalnih samouprava u Srbiji u kampanji Agencije za bezbednost saobraćaja namenjenoj maturantima pod nazivom „Na maturu bez automobila” , čija je ovogodišnja poruka „Na putu do 0 ne turiraj – maturiraj!“.

Agencija za bezbednost saobraćaja realizuje kampanju pod nazivom „Na maturu bez automobila” kojom apeluje na maturante širom Republike Srbije da za odlazak i povratak sa maturskih proslava ne koriste automobile u svojstvu vozača. Kampanja je pokrenuta 2014. godine, na inicijativu nastavnika i učenika Politehničke škole u Kragujevcu, u želji da skrenu pažnju svojih vršnjaka, ali i javnosti, kako se više nikad ne bi ponovilo ono što se desilo u jednoj maturskoj noći u Kragujevcu, kada je smrtno stradala grupa maturanata vraćajući se sa maturske večeri.

Kampanja čija je ovogodišnja poruka „Na putu do 0 ne turiraj – maturiraj!“ je namenjena maturantima širom Republike Srbije. S obzirom na to da se bliži vreme održavanja maturskih večeri, Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije je pozvala lokalne samouprave da se priključe realizaciji aktivnosti u okviru ove kampanje. Ove godine se za zajedničku realizaciju kampanje prijavilo 56 lokalnih samouprava, među kojima je i opština Lajkovac, a očekuje se učešće više od 12.000 mladih.

Aktivnosti koje se u okviru kampanje realizuju u lokalnim samoupravama podrazumevaju tribinu za mlade čiji je koncept takav da, pored izlaganja predstavnika Agencije za bezbednost saobraćaja, u okviru kojeg se mladima ukazuje na stanje bezbednosti mladih u saobraćaju i rizicima nebezbednog ponašanja u saobraćaju, mladi imaju priliku da čuju i ličnu priču osobe koja je preživela saobraćajnu nezgodu usled koje je zadobila teške telesne povrede i trajni invaliditet. U okviru ovih aktivnosti uključena je i vežba sa tzv. „pijanim naočarima“ koja za cilj ima da mladima ukaže na percepciju i negativne uticaje na rasuđivanje u alkoholisanom stanju.

U Lajkovcu, tribina je održana u fiskulturnoj sali lajkovačke srednje škole. Očekvano, bila je interaktivnog karaktera, a lajkovački maturanti su za zanimanjem slušali predavače i uvodničare u temu. Nisu izostala ni brojna pitanja i komentari.  

Povodom tribine realizovane u Srednjoj školi “17. septembar” u Lajkovcu, Miloš Milekić iz Aagencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije je u izjavi za lajkovacnadlanu.rs rekao:  

“Želim da Vam se zahvalim što ste prepoznali važnost jedne ovakve akcije. Kampanja „Na maturu bez automobila“ ove godine će se sprovesti u 56 lokalnih samouprava na teritoriji Republike Srbije. Za sada odziv je jako dobar i trudimo se da tribinama skrenemo pažnju maturantima, odnosno svima onima koji su bili u procesu polaganja i dobijanja vozačke dozvole ili su u prethodnom periodu dobili vozačku dozvolu tzv. novi vozači.

Želimo da skrenemo pažnju na opasnost, na četiri faktora koja najviše utiču na sam nastanak i posledice saobraćajne nezgode. To su: korišćenje alkohola, korišćenje mobilnih telefona za vreme vožnje, korišćenje sigurnosnih pojaseva kao i prekoračenje brzine u toku vožnje. To je u suštini prvi deo naše tribine. Drugi deo naše tribine drže lica koja su osobe sa invaliditetom, koje su upravo taj invaliditet stekle u saobraćajnoj nezgodi. Danas ovde u Lajkovcu je kolega Milan koji je takođe sa svojih 17 godina doživeo saobraćajnu nezgodu a koja je na njega ostavila trajni invaliditet.

On pokušava svojom pričom da dopre do mladih i svojim primerom im stavi do znanja da je jako važno da se poštuju pravila i propisi. Trenutno je najveći fokus na maturantima, ali Agencija za bezbednost saobraćaja sprovodi tribinu u okviru kampanje tokom čitave godine, gde je sličan koncept tribina i uspevamo da je brže sprovedemo širom zemlje. Takođe imamo ova četiri uticajna faktora na sve mlade vozače i uopšte mlade ljude kako bi smo zajedničkim snagama ostvarili jedan od glavnih ciljeva iz strategije o bezbednosti saobraćaja 2023-2030 god, koja je usvojena krajem 2023. godine, a to je da se broj stradalih odnosno poginulih u saobraćajnim nezgodama smanji za 50% kao i da do 2030. godine nemamo ni jedno dete koje je život izgubilo u saobraćajnim nezgodama. Sama prezentacija osmišljena je iz dva dela.

Prvi deo danas fokus stavlja na četiri uticajna faktora, to je alkohol, brzina, sigurnosni pojas i mobilni telefon.

Drugi deo tribine je osmišljen tako da osoba koja je trajni invaliditet zadobila u saobraćjnoj nesreći, priča svoju priču i svojim ličnim primerom pokušava da utiče na prisutne na tribinama.

Treći deo tribine je situacija sa pijanim naočarima, gde im se daju pijane naočari koje prikazuju različite stepene pijanstva, iako oni nemaju kap alkohola u svom organizmu, osećaće se kao u stanju pijanstva i moći će da vide kakva je percepcija odnosno kako rade osnovne pokrete koje svakodnevno smatraju za normalne, samim tim vide kao da su pijani. Time im stavljamo do znanja zašto je veoma značajno da obrate pažnju i shvate negativan uticaj alkohola na samo njihovo ponašanje u saobraćaju.”

Na teritoriji Republike Srbije u saobraćaju svake godine život izgubi oko 100 mladih ljudi i biva povređeno oko 6.100 mladih lica. Drugim rečima, u proseku, skoro svakog vikenda pogine dvoje mladih u saobraćajnim nezgodama i svakoga dana bude povređeno oko 17 mladih. Samo prošle godine poginulo je 89 mladih lica, što je više od 8 fudbalskih timova. Zato ova kampanja ima za cilj da ukaže na to koliko je važno bezbedno učestvovanje u saobraćaju.

Putem ove kampanje mladi će moći da se informišu o rizicima nebezbednog ponašanja u saobraćaju i načinima kako ih izbeći, kako bi se uticalo na usvajanje pozitivnih stavova i smanjenje stradanja mladih u saobraćaju. Ako se uzme u obzir specifičnost ciljne grupe koja je u fokusu ove kampanje, cilj je da se promovisanjem ispravnog ponašanja stvori novi obrazac ponašanja mladih ljudi, koji treba da dovede do smanjenja stradanja na putevima, posebno u periodu kada imamo pojačanu konzumaciju alkohola usled maturskih proslava.

Kampanja „Na maturu bez automobila” zvanično je otpočela u Kniću, a Agencija za bezbednost saobraćaja Republike Srbije održaće tribine širom Srbije, u svim lokalnim samoupravama koje su uzele učešće u kampanji.

Related posts

Leave a Comment