U GALERIJI KULTURNOG CENTRA OTVORENA IZLOŽBA CRTEŽA GORANA STOJANOVIĆA

Prva samostalna zložba krajnje autentičnih crteža Gorana Stojanovića iz Lajkovca, umetnika osobenog i poznatog po radu u vatropisu, otvorena je u Galeriji lajkovačkog Kulturnog centra “Hadži Ruvim” i biće dostupna javnosti do 24. septembra.

Goran Stojanović Stoja (koji svoje radove potpisuje zanimljivo i originalno 100JA) je umetnik autodidakt, samouki stvaralac koji se crtanjem bavi od svoje rane mladosti. Lajkovačkoj publici predstavlja svoje grafike i radove u drvetu, nastale u tehnici pirografije, odnosno vatropisa.

U prisustvu brojne publike, izložbu je otvorila Aleksandra Tanić, istoričar umetnosti i tom prilikom je o autoru Goranu Stojanoviću, njegovom stvaralaštvu i neobičnoj tehnici rekla:

“Za Gorana možemo reći da spada u grupu umetnika autsajdera, koji sopstvenu likovnu viziju razvija van granica i uticaja zvaničnih kulturno-umetničkih matrica. Ipak, radovi izloženi u okviru ove izložbe mogu se prema likovno-jezičkim preokupacijama i načinu izvedbe prepoznati kao svesni interes za konvencionalan pristup crtežu i temi, ali ovoga puta sproveden kroz atipičnu tehniku. U pitanju je pirografija ili vatropis, tradicionalna tehnika ukrašavanja drveta, kože i papira sa sagorevanjem koje proizilazi iz kontrolisane primene zagrejanog predmeta kao što je metalni šiljak ili žica. Najčešće se koristi lemilica ili posebno konstruisani uređaj pirograf. Goran se vatropisom bavi tek godinu dana, ali utisak koji postiže tonskom i grafičkom modelacijom, bilo kroz kontrast svetla i senke, bilo koz akcentovanje volumena smenom ređih i gušćih crta, izvanredan je u mogućnosti ostvarenja raspona tonova i nijansi. Ovakav delikatan rad zasniva se na kontrolisanju i podešsavanju temperature, kao i načina na koji se zagrejanim metalom deluje na određenu podlogu. Inspiraciju za svoje tvorevine uglavnom pronalazi u mitologiji starih Slovena. Prema sopstvenim rečima, ova tehnika čini ga povezanim sa prirodom, jer je kao zaljubljenih u slovensku mitologiju i proučavanje narodne religije Slovena, koji su kao i mnogi drugi narodi živeli u sadejstvu sa prirodom i poštovali kult vatre,  pronašao i simbolički značaj rada u ovoj tehnici. Plamen i dim koji se stvara prilikom crtanja u drvetu, za njega imaju gotovo mistički karakter spajanja stvaraoca sa svojim radom.”

U pratećem delu programa otvaranja izložbe, stihove Desanke Maksimović govorila je Ana Miljković.

Autora su svojim prisustvom na otvaranju njegove prve samostalne izložbe ispoštovali brojni meštani, ali i posetioci iz okruženja.

Related posts

Leave a Comment

13 − 11 =