U Galeriji Kulturnog centra „Hadži Ruvim“, lajkovačkoj publici je sve do 19. maja dostupna posebno vredna pažnje izložba „Sveti novomučenici jasenovački u svetlosti Vaskrsenja“, na kojoj su izloženi radovi monahinje Marije (Antić) iz manastira Rođenja svetog Jovana Krstitelja u Jasenovcu, ponovo podignutom na mestu najvećih stradanja u istoimenom logoru u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj.
Monahinja Marija po obrazovanju je tehnolog – inženjer zaštite životne sredine. Monaški život započela je u Blagoveštenjom manastiru Beška na jednom od ostrva Skadarskog jezera. Tu je počela i da slika. Sa delom beškog sestrinstva, a po blagoslovu pokojnog mitropolita crnogorsko-primorskog Amfilohija (Radovića), od 2016. je na poslušanju u Jasenovačkom manastiru, u kome je i sedište Eparhije slavonske.
Radovi koji su izloženi nastali su, prema rečima mati Marije, kao „monaško rukodelje“.
Direktor lajkovačkog Kulturnog centra Milutin Ranković je izrazio veliko zadovoljstvo što je ova jedinstvena izložbena postavka pred lajkovačkom galerijskom publikom, naglasivši da to nije slučajno i da je direktno sa Kalemegdana, iz beogradskog Pedagoškog muzeja stigla na pravo mesto, na kome će sa pijetetom biti propraćena.
Aleksandra Tanić, istoričar umetnosti je na otvaranju izložbe dugo i nadahnuto govorila o izloženim radovima i između ostalog naglasila:
“Želeći da predstavi realne događaje koji su se u Jasenovcu dogodili, autorka je koristila različite izvore informisanja. Neke od slika su nastale kao likovna interpretacija sećanja ljudi koji su kao deca bili zarobljenici u logoru Jasenovac i sa kojima je monahinja lično razgovarala, dok su neke nastale kao rezultat višemesečnog istraživanja filmskih i pisanih svedočanstava o Jasenovcu. Na radovima je predstavljen svakodnevni život u manastiru, sestrinstvo manastira, stradanje mučenika i autorkino viđenje mučenika u svetlosti Vaskrsenja, „a ne u prolaznosti i smrti“. Smatrajući da nevino stradale treba doživljavati kao naše molitvenike pred Bogom, autorka ističe da su oni „najveći dar našem narodu za naše grehe“. Koristeći različite ikonografske predloške srpske i ruske ikonopisačke tradicije kao polazišne tačke, ona ove obrasce prevodi u jedan subjektivniji likovni izraz i inkorporira ih u gotovo ilustrativan karakter svojih radova koji nastaje na tragu naivnog slikarstva. Čini se da upravo zbog ove neposrednosti i jednostavnosti izraza, komunikacija koja se uspostavlja sa posmatračem postaje snažnija i čitljivija.”
Izložbenu postavku je organizovalo manastirsko sestrinstvo uz pomoć Zorice Kovačev iz Beograda, koja je priređivač knjige „Sećanje ne sme da stane”, a posvećena je stradanju novomučenika srpskih.
Kao što je i najavljeno, na otvaranju izložbe u Lajkovcu o radovima je govorila Zorica Kovačev. Nakon što je prisutnima pojasnila sva tri segmenta ove izložbene postavke, govorila je strpljivo i o svakoj slici ponaosob.
Ovom prilikom, direktor KC “Hadži Ruvim” Milutin Ranković uručio je Zorici Kovačev zahvalnicu za dugogodišnju uspešnu saradnju.
Kniga utisaka koja prati ovu izložbenu postavku na svom putešestviju kroz region bila je na raspolaganju i posetiocima u Lajkovcu. Posetioci takođe imaju priliku da po simboličnoj ceni kupe minijature iz ovog ciklusa, a sav prihod od prodaje ide manastiru u Jasenovcu.
Izložbena postavka „Sveti novomučenici jasenovački u svetlosti Vaskrsenja“, koja sadrži dvadeset šest dela, biće dostupna javnosti u Lajkovcu do 19. maja.