U Galeriji lajkovačkog Kulturnog centra “Hadži Ruvim”, otvorena je izložba slika akademskog umetnika Nikole Pešića, u okviru koje je i javnosti prezentovana autorova slika “Kosmologija”, otkupljena na konkursu Ministarstva kulture i informisanja za osavremenjivanje kolekcije Kulturnog centra u Lajkovcu.
Izložbena postavka slika Nikole Pešiča u lajkovačkoj galeriji biće dostupna javnosti do 5. avgusta. Oni koji na otvaranju izložbe nisu bili, mnogo su propustili, pa zato svakako ovu izložbu vašoj pažnji preporučujemo.
Posebno je lepo što je Nikola Pašić “naše gore list” i što je njegova 11. samostalna izložba upriličena u okviru programa Kulturnog centra baš za “Dane Lajkovca”. Autor, koji je od nedavno nastanjen u Markovoj Crkvi, što znači da će ubuduće biti prisutan u kulturnom životu Lajkovca, ima vrlo impozantnu biografiju.
Nikola Pešić je rođen u Beogradu, 17. maja 1973. godine. Srpski je vajar, slikar i nezavisni istraživač uključen u akademsku oblast Studije zapadnog ezoterizma. Na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu prvo je diplomirao na odseku slikarstvo 1998. godine u klasi Milice Stevanović, a potom magistrirao vajarstvo 2002. godine u klasi Mrđana Bajića. Završio je i postdiplomske studije vajarstva 2002. godine na Državnoj akademiji likovnih umetnosti u Štutgartu u klasi Mihe Ulmana. Doktorirao je 2016. godine na Filološkom fakultetu u Beogradu sa interdisciplinarnom tezom iz oblasti istorije umetnosti i studija zapadnog ezoterizma pod nazivom „Okultura u poetici Marine Abramović“. Autor je teksta biografije Marine Abramović na sajtu projekta Univerziteta Virdžinija Komonvelt “World Religions and Spiritualities Project”. Godine 2017. objavio je studiju “Okultno u umetnosti Marine Abramović. Likovnoj publici prvi put se predstavio 20. oktobra 1997. godine, i od tada je prisutan na brojnim likovnim događanjima u Srbiji i inostranstvu. Njegovi radovi, za koje je i nagrađivan, nalaze se u nekoliko kolekcija širom Srbije. Do sada je imao 10 samostalnih izložbi.
Prilikom otvaranja izložbe, prisutne je u ime organizatora prigodnom besedom pozdravila direktorka Snežana Škorić, izrazivši veliko zadovoljstvo realizacijom upravo ove izložbe i zahvalnost što je kolekcija Kulturnog centra bogatija za jednu Pešićevu sliku, najavljujući dugoročniju saradnju sa vanserijskim umetnikom, koji je postao i naš sugrađanin.
Aleksandra Tanić, istoričar umetnosti je prilikom otvaranja izložbe nadahnuto i iscrpno govorila o stvaralaštvu Nikole Pešića:
“Izložba slika Nikole Pešića u galeriji Kulturnog centra „Hadži Ruvim“, povod je i da se javnosti zvanično predstavi njegova slika pod nazivom „Kosmologija“, otkupljena na konkursu Ministarstva kulture i informisanja za osavremenjivanje kolekcije Kulturnog centra u Lajkovcu. Na ovaj način pokazujemo težnju ka prevazilaženju lokalnog značaja zbirke i unapređivanju njenog budućeg života u okviru šireg shvatanja i razumevanja ideja savremenog vizuelnog izraza.
Slikarstvo Nikole Pešića u najširem smislu možemo nazvati apstraktnim, onim koje nastaje sa one strane vidljivog i predstavljačkog. Zainteresovan sa sfere duhovnog u umetnosti, nadovezujući se na spiritualnost evropske apstraktne umetnosti, Pešić gradi sopstveni likovno-jezički sistem delimično inspirisan teorijskim razmatranjima ruskog slikara Vasilija Kandinskog koji je verovao da umetnost služi pre svega za izražavanje unurašnjeg duhovnog stanja. Svest o tome da likovni elementi mogu sasvim zameniti predmet i da slikarstvo kao medij ima sopstvenu autonomiju i zakonitosti koje više nisu u službi pukog podražavanja realnosti, izmenila je način na koji se savremena umetnost ophodi prema predmetu i pojmu pojavnosti. Odbacivanjem principa prikazivanja materijalne egzistencije i tradicionalnih mimetičkih obrazaca stvorenih u cilju imitiranja vidljivog sveta realnosti koji nas okružuje, Pešić formira oblike koji preko čula vida direktno komuniciraju sa psihom, često ne podležući jednostavnim terminološkim određenjima njihove estetičke suštine. Međutim, ovde primećujemo jedan asocijativan i reklo bi se, simbolički karakter Pešićeve apstrakcije, gde ona još uvek ostaje na tragu elementarne prepoznatljivosti oblika, koji ipak za nas ne znači ono što mislimo da vidimo. On u kompozicijama poput Kosmologije, tvori utisak bestežinskog stanja u kom se harmonično prepliću geometrijski oblici i površine, sugerišući određen ritam i kretanje, postižući neku vrstu meditativnog dejstva i uranjanja u „celinu svega postojećeg“. Uzevši u obzir da je Pešićeva karijera dugo bila usmerena na vajarstvo kao poseban vid likovnog stvaralaštva, na njegovim slikama zapažamo jedan skulptorski potencijal. Oblike koje vidimo možemo bez dvoumljenja nazvati objektima jer su oni precizno izvajani kako bi pružili posmatraču privid trodimenzionalnosti. Stilizovani, glatki, ispolirani objekti, sa sjajem i privlačnošću koja ih u određenom smislu može fetišizovati, poseduju izuzetan magijski vibrantan potencijal koji ima za cilj da nas putem objekata-medijuma prevede sa one strane predstavljenog. Na ovaj način, pored alegorijskog karaktera Pešićevog stvaralaštva, gde se prikazanim želi reći zapravo nešto drugo, njegov rad ostaje u domenu informativnog, a ne čisto formativnog. Ukoliko bi se morao ustanoviti zajednički imenitelj ovim slikama, svakako bi to bila potraga za načinom izražavanja duhovnosti, unutarnjeg stanja duha, daleko od slikarskih konvencija koje bi sputavale individualan proces ustanovljavanja odgovarajuće materije koja objašnjava svet na drugi, iracionalan način.”
Slike Nikole Pešića nikoga nisu ostavile ravnodušnim. Lajkovačka galerijska publika ovom izložbom ima pravi umetnički doživljaj, a ova izložbena postavka je verovatno jedna od najjačih realizovanih u Lajkovcu.