Petnaest godina nakon uvođenja inkluzivnog obrazovanja, nijedna škola u Srbiji nema pedagoškog asistenta za rad sa decom sa smetnjama u razvoju
– Ni 15 godina nakon uvođenja inkluzivnog obrazovanja, što je omogućilo da se deca sa smetnjama u razvoju upisuju u redovne osnovne škole, u praksi ne postoji dodatna obrazovna podrška ni za decu ni za nastavnike, rečeno je danas na konferenciji za medije koju je u Beogradu organizovalo udruženje roditelja dece sa autizmom „Bazi Mili“ Lajkovac.
„Ni u jednoj redovnoj školi u Srbiji ne postoji pedagoški asistent za decu sa smetnjama u razvoju, stručnjak stalno zaposlen u školi, koji bi pomagao i deci sa SUR i nastavnicima tokom školovanja“, rekla je Milica Nikolić, osnivačica udruženja „Bazi Mili“, mama 14godišnjeg dečaka Lazara koji ima autizam, i koji pohađa školu „Mile Dubljević“ u Lajkovcu. To je, kako je rečeno na konferenciji, jedina škola u Srbiji koja je odnedanvo, zajedničkim radom roditelja i direktorke, za stalno zaposlila defektologa-oligofrenologa koji obavlja posao pedagoškog asistenta.
Prema Zakonu o osnovama obrazovanja i vaspitanja iz 2010.godine, kojim je u praksi uvedeno inkluzivno obrazovanje, predviđeno je da škole imaju pedagoškog asistenta za decu sa smetnjama u razvoju, kao stalno zaposlenog stručnjaka, koji svakog dana pomaže i deci i nastavnicima u radu. To se, međutim, nije dogodilo. U praksi u pojedinim obrazovnim ustanovama postoje pedagoški asistenti za rad sa romskom decom ali ne i asistenti za rad sa decom sa smetnjama u razvoju.
Mr Danijela Vuković, pedagoškinja, jedna od ekspertkinja koji su radili na uvođenju inkluzivnog obrazovanja, i sama osoba sa invaliditetom, istakla je da su, zbog nepostojanja odgovarajuće podrške u praksi, deca sa smetnjama u razvoju u povećanom riziku od diskriminacije pa čak i segregacije.
Roditelji iz udruženja „Bazi Mili“, koje nosi ime po nadimku dečaka Lazara, naišli su na razumevanje i dobru volju u OŠ „Mile Dubljević“ u Lajkovcu, koja je danas jedina škola koja ima zaposlenog defektologa koji radi posao pedagoškog asistenta, na pola radnog vremena. Direktorka ove škole, Biljana Žujović rekla je da u školi radi oligofrenolog zadužena za rad sa decom sa smetnjama u razvoju, već dve godine i da su rezultati već vidljivi, atmosfera u školi, u kolektivu i među decom mnogo bolja.
Konferenciji za medije je prisustvovao i dr Stevan Nestorov, iz Sektora za prevenciju i zaštitu od nasilja i inkluziju osetljivih grupa u obrazovanje, u Ministarstvu prosvete.On je rekao da je Ministarstvo 2023. godine uputilo inicijativu da se u katalog zanimanja uvede i zanimanje pedagoški asistent i da se sada čeka odgovor Vlade.
Prema istraživanju koje je udruženje sprovelo, 100 % ispitanika/nastavnika u redovnim školama smatra da je potrebno angažovanje pedagoškog asistenta za decu sa smetnjama u razvoju u njihovoj školi.
Udruženje „Bazi Mili“ sprovodi projekat „Pedagoški asistent za decu sa smetnjama u razvoju – obavezno zanimanje u inkluzivnoj školi“ u okviru projekta „Dečija prava su ljudska prava“ Užičkog centra za prava deteta, a koji je finansijski pomogla Evropska unija.
Udruženje se zalaže za izmenu Pravilnika o kriterijumima i standardima za finansiranje ustanove koja obavlja delatnost osnovnog obrazovanja i vaspitanja- član 18, u kom su detaljnije navedeni kriterijumi na osnovu kojih škola može da angažuje pedagoškog asistenta za decu sa smetnjama u razvoju, kao i za to da se pedagoški asistent konačno nadje u katalogu zanimanja.