Svoj puni doprinos manifestaciji Plavi dani, pored ostalih brojnih učesnika, daće lajkovačka srednja škola.
Povodom obeležavanja 2. aprila, Svetskog dana osoba sa autizmom, u okviru manifestacije Plavi dani, koja se ove godine prvi put održava u Lajkovcu, profesori Srednje škole “17. srptembar” biće najpre učesnici najavljenog stručnog seminara 1. aprila, kao i tribine sa eminentnim stručnjakom iz oblasti defektologije 4. aprila.
Centralnog dana manifestacije Plavi dani, lajkovački srednjoškolci će svoj doprinos dati učešćem u kolažnom programu na Gradskom trgu, potvrdila je direktorka škole Kosana Grčić.
U muzičkom programu učestvovaće učenice Negoslava Milošević I/1 i Anđela Milosavljević III/3 koje će svirati violinu i Teodora Tiodorović III/3 koja će voditi program.
U okviru ustanove, odnosno u odeljenjima II/2 i III/4, biće organizovana aktivnost pod nazivom “Prihvatimo različitost” kao znak podrške osobama sa autizmom.
Treba napomenuti, da se od samog osnivanja Udruženja BaziMili lajkovačka srednja škola uključila u sve do sada realizovane aktivnosti, kao i da je veliki broj volontera Udruženja BaziMili i humanitaraca upravo iz redova srednjoškolaca.
Kao i kod ostalih učesnika, dileme oko podrške manifestaciji nije bilo.
Pojašnjavajući svoje motive za podršku manifestaciji Plavi dani, u lajkovačkoj srednjoj školi su skrenuli pažnju na nekoliko bitnih momenata vezanih za vaspitno obrazovni proces dece sa autizmom, koje i sami u praksi primenjuju, što ilustruju i priložene fotografije:
“Deca sa autizmom se jako često suočavaju sa poteškoćama u interakciji sa drugim ljudima, kako u svakodnevnom životu, tako i tokom školovanja. Osnovni vid pomoći podrazumeva da škola ima obučenog pedagoškog asistenta, ali pored toga je neophodno da ostali učenici i zaposleni u školi imaju svest da se dete sa autizmom može ponašati drugačije ali i da mu je neophodan drugačiji pristup i tretman.
Postoji više načina na koji možemo pomoći detetu sa autizmom, prvenstveno poznavanje deteta. Pre bilo kakvog rada sa decom sa autizmom nužno je dobro se upoznati sa onim što dete dobro radi i koje su mu jače strane, ali i šta ga frustrira i koje aktivnosti izazivaju anksioznost kod njega. Dakle, neophodno je potpuno upoznavanje nivoa detetovog razumevanja i stanja.
Potom terapija igrom, preko zanimljivih aktivnosti u toku kojih dete ima osećaj da se igra, dete može usvojiti neka nova znanja i veštine.
Muzikoterapija obuhvata kako pevanje, tako i granje. Mnoga deca sa autizmom jako vole da pevaju, iako imaju poteškoće u govoru, a pevanje im može pomoći u razvoju jezika. Pokret uz muziku pomaže razvoju motorike i poboljšava socijalnu interakciju, tako što će ih podstaći da učestvuju u grupnim aktivnostima.
Kombinacija novih veština i ono što je već poznato, postepeno uvođenje novih aktivnosti preko već poznatih veština jedna je od dobro isprobanih metoda. Naučno je dokazano da se deca sa autizmom bolje ponašaju, da su bolje skoncentrisana i da bolje uče ako su aktivnosti raznovrsne.
Pozitivna podrška i nagrade su dragoceni. Dete je uvek bolje motivisano ukoliko dobije očiglednu podršku ili nagradu kada nešto uradi kako treba. Podrška može biti iskazana verbalno ili putem neke konkretne nagrade davanjem predmeta koji voli.
Pružanje izbora detetu je jako važno. Ukoliko se detetu da da izabere jednu od ponuđenih aktivnosti koja ga stimuliše dete biva motivisano i lakše usvaja nova znanja i veština.
Adaptiranje materijala za učenje je neophodno. Za dete sa autizmom je uvek lakše kada se u procesu učenja koriste vizuelne smernice i neka praktična sredstva, kao što je na primer plastelin. Pojedinačne slike mogu mogu biti korišćene kao sredstvo da pomognu razumevanju, a vizuelni rasporedi se mogu koristiti kao pomoć detetu u praćenju dnevne rutine.”
Iz lajkovačke srednje škole apeluju na svoje sugrađane, da 2. aprila u podne dođu na Gradski trg i pruže podršku osobama sa autizmom i manifestaciji Plavi dani.
Manifesticija je podržana od strane Ministarstva za rad, zapošljavanje, socijalna i boračka pitanja, Odseka za zaštitu osoba sa invaliditetom pomenutog ministarstva, kao i Saveza “Autizam Srbija” – Autizam Evropa.