VIRTUELNA GALERIJA KC “HADŽI RUVIM”

„Hadži Ruvim“ Lajkovac – IZlOŽBA SLIKA Prodana Obradovića Čvala

Kulturni centar “Hadži Ruvim” Lajkovac, shodno preporuci Ministarstva kulture i informisanja Srbije, nudi jedan od svojih ranije realizovanih galerijskih problama u formi virtuelne galerija. Virtuelna galerija je prilika da ovu zanimljivu izložbenu postavku vidi još veći broj ljudi, a i da stalna publika ne ostane u ovom periodu bez galerijskog programa, koji svojim sadržajem svakoga može oplememeniti i biti pozitivan doprinos u vanrednom stanju.

Prodan Obradović Čvale (1949 – 2020) bio je slikar iz Vrela pored Uba. Završio je Pedagoški fakultet u Rijeci. Izlagao samostalno i u okviru grupnih izložbi u Vrelu, Bočaru, Ubu, Šapcu, Obrenovcu, Zlatiboru, Pančevu, Ljigu, Valjevu, Beogradu, Sopotu, Mionici, Loznici, Lajkovcu…Učesnik Jalovičke likovne kolonije 1995, 1996, 2001, 2002.

“Slike Prodana Obradovića Čvaleta pulsiraju pred očima posmatrača kao kakav živi organizam. One ne nastaju iz klasične narativne, unapred pripremljene literarno-pripovedačke strukture, niti ih je moguće interpretirati u terminima jasne eksplikacije. One ostaju u senci neprevodivog vizuelnog jezika koji je tek u tragovima moguće prevesti na nivo deskriptivnog, ali tako da elementi značenja i dalje ostaju u samoj formi, kao neraskidivi deo jedinstvenog tkiva slike. Ova fantastična organska pozornica, u kojoj se antagonizmi likovnih elemenata ukrštaju dosežući svojevrsne kompozicione klimakse i potom razrešenja, otvara svoje zavese sugerišući posmatraču način kretanja među slojevima i nivoima koji zauzimaju određeni fizičko-mentalni prostor slike, gradeći atmosferu kroz sukobljavanje i kontrastiranje pojedinih celina, bilo kroz volumen ili kroz teksturu ili smenu toplih i hladnih tonova boje, koji omogućuju svojevrstan utisak hlađenja i zagrevanja slike. Ponavljajući motive i sugerišući prostorno-vremenske zagonetke u predelima slike, linije se oštrim potezom žileta razvezuju i svezuju u beskonačan broj kombinacija. Međutim, ove linije, skoro nikad u potpunosti otvorene, ipak čine sastavni deo zatvorenih oblika nalik na tube ili žile koje putujući svojim staništima, ponekad svijaju gnezda u određenim uglovima slike, dobroćudno pomažući kompoziciju. Idući tragom ovih tuba, otkrivamo čitave regije definisane sopstvenim sistemom imaginacije, koji bude niz asocijacija kod posmatrača. Tako pojedini delovi slike svojom teksturom, oblicima i bojenim kvalitetom asociraju na zaostale tragove vegetacije nalik na mahovinu, koralne grebene, krvotok, vlaknastu strukturu nekih materijala itd, pojačavajući utisak trodimenzionalnosti. Linije formirane u zgrafito tehnici, grebanjem slojeva boje žiletom, na različite načine započinju svoj eksperimentalni život unutar slike. Ukoliko i nije moguće naći izlaz iz ovog zapletenog i zagonetnog krajolika, verujem da smo i bez izlaza sasvim bezbedni u okrilju Čvaletovih slika.”

Aleksandra Tanić, istoričar umetnosti

POGLEDAJ: https://www.facebook.com/snezana.bilic.71

Related posts